Followers

Wednesday, September 21, 2011

Anak ramai ke anak sikit???

Penatnya melayan karenah budak budak ni Allah saja yang tahu. Budak budak ni kalau mak ayah ada kat rumah mulalah buat perangai. Penat kat opis belum hilang, bila balik rumah nak melayan karenah anak anak pulak. Mula la jadi tarzan jadian bila kat rumah. Dalam hati ni terpikir macam mana lah keadaan aku kalau anak ramai ek?? 3 orang ni pun dah cukup haru biru. Time  kita nak tido baru la depa nak makan. Padahal punya la lama kat bawah tu tak nak pulak depa makan. Anak aku yang sulung tu baru darjah 1, yang no 2 pulak baru 5 tahun. Manakala yang ke 3 tu baru berumur 2 tahun. Semuanya jenis banyak cakap. Kat rumah tu hiruk pikuk dibuatnya. Bergaduh la, bergurau senda la dan macam macam lagi. Tak cukup kaki tangan nak layan. Yang no 1 nak itu, yang no 2 nak ini. Yang no 3 nak itu ini. Grrr…mana tak jadi tarzan. Tu la yang membuatkan aku berpikir dua tiga kali kalau nak tambah ahli keluarga. Tambahan pulak cabaran membesarkan anak anak zaman millenium ni tersangat la hebat. Budak budak sekarang bukan macam zaman kita dulu. Budak budak sekarang, sepatah kita cakap, sepuluh patah depa jawap. Jadi orang pompuan ni keje susah, tak keje pun susah. Kalau keje nak kena pikir sape nak urus dan jaga anak?? Kalau tak keje pulak tak de duit. Takkan sume nak harapkan cik abang. Manalah tau jadi apa apa nanti, kan susah. Tak boleh la  nak bergantung harap pada suami semata mata. Kesian kat dia. Tapi dia tak kesian pun kat kita. Kalau anak berak, tangan ni la jugak nak basuh. Kalau anak nak makan, tangan  ni la jugak nak sediakan makanan, kalau anak nak peksa, tangan ni la jugak beri tunjuk ajar. 

Seronok kalau ada anak ramai ni, tapi dengan 2 tangan dan 2 kaki ni aku rasa aku tak mampu nak uruskan semua  benda. Macam sekarang ni pun sume keje aku buat. Pagi pagi aku la hantar anak pegi sekolah, petang aku la jugak yang ambik anak balik sekolah. Malamnya aku la jugak yang hantar anak pegi mengaji dan ambik lepas mengaji. Weekend aku la jugak yang kena pegi pasar, beli barang barang dapur, hantar anak pegi tusyen dan lain-lain lagi. Kalu sume benda aku yang kena buat, pengsan. Wallahualam..
Masa Danial baru lahir

Anakku yang pertama dan ketiga

No comments: